Proximo is de positieve bemiddelaar tussen opdrachtgever en debiteur met een missie: de incassomarkt drastisch veranderen met een unieke aanpak. Een nieuw geluid: persoonlijk, begrijpelijk en dichtbij op zoek naar de oplossing voor een schuld. Hoe is dit idee ontstaan? Wat houdt het concept in? En waarom is deze aanpak nodig? Je leest het in dit interview met de bedenkers van Proximo: Jaap Sikkema en Philip Romijn.
Wie zijn Jaap en Philip?
Jaap studeerde Management, Economie en Recht aan de Hanzehogeschool in Groningen en is afgestudeerd als makelaar onroerend goed. Hij werkte een paar jaar bij een deurwaarderskantoor in Utrecht en startte in 2007 zijn eigen gerechtsdeurwaarder kantoor in Hilversum, waar inmiddels zo’n 15 mensen werken. Philip deed ruim 10 jaar ervaring op in juridische processen en incassopraktijken bij vooraanstaande Nederlandse advocatenkantoren. Daarna heeft hij zich als interim manager nog 15 jaar in diverse sectoren gericht op credit management. Een jaar geleden kwam hij terecht bij de Schout, het gerechtsdeurwaarder kantoor van Jaap. De heren kunnen het goed met elkaar vinden en kwamen erachter dat hun gedachten over de incassomarkt behoorlijk op één lijn liggen. Vanuit de behoefte deze markt drastisch te veranderen bedachten ze een nieuw concept: Proximo.
Hoe is Proximo ontstaan?
Het idee is eigenlijk al jaren geleden ontstaan. Beiden heren is het opgevallen dat de incassomarkt in toenemende mate onpersoonlijk is geworden. Jaap: “Het draait meer om de eigen portemonnee dan om het verlenen van service en resultaat behalen voor je opdrachtgever. Debiteuren worden uitgemolken met torenhoge kosten en een onvriendelijke benadering in onbegrijpelijke taal.” Jaap en Philip zijn van mening dat daar maar eens een einde aan moet komen. Philip: “Met een nieuw concept dat recht doet aan het belang van de opdrachtgever, maar ook oog heeft voor de situatie van de debiteur. De incassomarkt is toe aan een positieve bemiddelaar en daar komt Proximo om de hoek kijken.”
Waarom is deze beweging nodig?
Philip: “De juridische en financiële materie wordt door de oude incassomarkt beschouwd als handel. De maatschappelijke rol in dit geheel lijkt vergeten te worden. Het aantal debiteuren in financiële problemen neemt toe, maar de oude benadering maakt dat alleen maar erger.” Philip vervolgt en legt uit hoe de huidige benadering werkt. “Debiteuren worden op een centrale plek door computers gerangschikt, via algoritmes benaderd, centraal telefonisch aangesproken, geautomatiseerd gedagvaard en machinaal gefileerd met het vonnis in de hand. De mens is een ondergeschikte factor in dit verhaal. De huidige wetgeving lijkt een rechtvaardiging om de kosten zoveel mogelijk op te drijven en de omzet op te voeren. De procedure is geen ultimum remedium meer zoals dit in de rechtsbeginselen bedoeld is, maar wordt gebruikt omwille van hun omzet. Daar is Proximo dus op tegen.”
De status quo veranderen… Zijn er nog meer beweegredenen?
Jaap vult aan: “Opdrachtgevers hebben in een toenemend competitieve markt niks aan de huidige werkwijze. Door deze benadering worden debiteuren, lees: hun klanten, in de armen van de concurrentie gedreven. Opdrachtgevers hebben juist belang bij het behoud van de klantrelatie, het werven van klanten kost veel tijd en geld. Het is niet logisch om bestaande klanten die (tijdelijk) in de problemen zitten van je af te drijven.” Volgens de heren roept de huidige stand van zaken om een persoonlijke, lokale en minder kostbare benadering. Philip: “Wij streven naar het vinden van een oplossing. Door begrijpelijke communicatie willen we het verhaal achter de schuld boven tafel krijgen en de klantrelatie actief en positief houden.”
Wat is jullie toekomstvisie?
Jaap: “Met Proximo willen we echt een nieuw geluid laten horen. Wij positioneren ons als positieve bemiddelaar tussen opdrachtgever en debiteur. Wij geloven dat je het beste resultaat haalt voor je klant als je oprecht aandacht hebt voor de debiteur en zijn probleem. Die oprechte aandacht vertaalt zich in een persoonlijke benadering, ruimte voor de debiteur om zijn verhaal te doen, lokale belacties, huisbezoeken en begrijpelijke, positieve correspondentie. De opdrachtgever krijgt betaald, behoudt zijn klant en kan daar weer aan verdienen. Wij rekenen daarvoor een bedrag dat wij schappelijk vinden en waarmee wij onze organisatie continuïteit kunnen bieden.”
Waar zien we jullie over 1 jaar? En over 3?
Philip: “Binnen een jaar hopen we drie grote landelijke opdrachtgevers aan ons te hebben gebonden. Over 3 jaar willen we dat daar nog een aantal nationale opdrachtgevers bij zijn gekomen. Misschien werken we dan ook over de grens. Verder blijven we bouwen aan het Proximo Netwerk en willen we de kwaliteit van de werkzaamheden en de ambitie om onze missie uit te dragen onder alle betrokken partijen waarborgen.” De mannen willen met hun missie de incassomarkt echt drastisch veranderen. “Wij streven ernaar dat deze werkwijze gemeengoed gaat worden.”
Vond je dit een interessant artikel om te lezen? We vinden het fijn als je een reactie achterlaat of het artikel deelt!